Sharhul Aqaid 007 - The Five Senses: Perceiving Design and Purpose

 

Sharhul Aqaid 
Author : Sa'ad al-Din Masud ibn Umar ibn Abd Allah al-Taftazani
Translated to English by : Muhammad Sajeer Bukhari

Part : 007 

The Five Senses: Perceiving Design and Purpose

Text: 
  فالحواس خمسالسمع والبصر والشم والذوق واللمس وبكل حاسة منها يوقف على ما وضعت هى له
The senses are five: hearing, sight, smell, taste, and touch. Through each sense, what it was designed for is perceived.

Commentary 

(فالحواس) جمع حاسة، بمعنى القوة الحساسة (خمس) بمعنى: أن العقل حاكم بالضرورة بوجودها. وأما الحواس الباطنة التى تثبتها الفلاسفة فلا تتم دلائلها على الأصول الاسلامية (السمع) وهو قوة مودعة فى العصب المفروش فى مقعر الصماخ يدرك بها الأصوات بطريق وصول الهواء المتكيف بكيفية الصوت الى الصماخ، بمعنى أن الله تعالى يخلق الادراك فى النفس عند ذلك. (والبصر) وهو قوة مودعة فى العصبتين المجوفتين اللتين تتلاقيان فى الدماغ ، ثم تفترقان، فيتباديان الى العينين يدرك بها الأضواء والألوان والاشكال والمقادير والحركات، والحسن والقبح وغير ذلك مما يخلق الله تعالى ادراكها فى النفس، عند استعمال العبد تلك القوة (والشم) وهى قوة مودعة فى الزائدتين الناتئتين من مقدم الدماغ الشبيهتين بحلمتى الثدى، يدرك بها الروائح بطريق وصول الهواء المتكيف بكيفية ذى الرائحة الى الخيشوم (والذوق) وهى قوة منبثة فى العصب المفروش على جرم اللسان، يدرك بها الطعوم بمخالطة الرطوبة اللعابية التى فى الفم بالمطعوم، ووصولها الى العصب (واللمس) وهى قوة منبثة فى جميع البدن، يدرك بها الحرارة والبرودة والرطوبة واليبوسة ونحو ذلك عند التماس والاتصال به 

(Al-ḥawāss) - the senses - is the plural of ḥāssah, which means "sensitive faculty" (are five), meaning: that reason necessarily judges by their existence. As for the inner senses, which philosophers posit, their evidence is not completed in the Islamic principles.

(Hearing) is a faculty deposited in the nerve that spreads across the concavity of the ear canal through which sounds are perceived through the transmission of air that has been modified according to the sound waves to the eardrum, i.e., Allah Almighty creates the perception in the soul at that moment.

(Sight) is a faculty deposited in two hollow nerves that meet in the brain, then diverge, extending to the eyes. Lights, colors, shapes, sizes, movements, beauty, ugliness, and other things are perceived by them, that Allah creates their perception in the soul when the servant utilizes this faculty.

(Smell) is a faculty deposited in the two protrusions extending from the front of the brain, resembling breast nipples, by which odors are perceived by the entry of air that has been modified according to the odor into the nostrils.

(Taste) is a faculty distributed in the nerve spread over the surface of the tongue, by which flavors are perceived through the mixing of the salivary moisture in the mouth with the tasted substance and its contact with the nerve.

(Touch) is a faculty spread throughout the entire body, by which heat, cold, moisture, dryness, and other similar sensations are perceived through contact and physical connection.

Divine Purpose in Sensory Creation

(وبكل حاسة منها) أى الحواس الخمس (يوقف) أى يطلع (على ما وضعت هى) أى تلك الحاسة (له) يعنى: أن الله سبحانه وتعالى قد خلق كلا من تلك الحواس لادراك أشياء مخصوصة، كالسمع للأصوات، والذوق للمطعوم والشم للروائح، لا يدرك بها ما يدرك بالحاسة الأخرى. 

(And with each of these senses), i.e., the five senses (is perceived), i.e., is discovered (what it) meaning that each specific sense (was designed for). The author intends to say that Allah, Glorified and Almighty, has created each of those senses to perceive specific things, such as hearing for sounds, taste for flavors, and smell for odors. What is perceived by one sense is not perceived by the other senses.

وأما أنه هل يجوز ذلك أو يمتنع ذلك؟ ففيه خلاف. والحق الجواز: كما أن ذلك بمحض خلق الله تعالى، من غير تأثير للحواس، فلا يمتنع أن يخلق الله عقيب صرف الباصرة ادراك الأصوات مثلا. فان قيل: أليست الذائقة تدرك بها حلاوة الشيء وحرارته معا؟ قلنا: لا. بل الحلاوة تدرك بالذوق، والحرارة باللمس الموجود فى الفم واللسان.

As for whether such a thing is possible or impossible, there is disagreement. The correct view is that it is possible: just as it is solely through the creation of Allah Almighty, without the influence of the senses, it is not impossible for Allah to create the perception of sounds after the use of sight, for example. 

If it is argued: 'Don't taste buds perceive both the sweetness and heat of something simultaneously?' We say, 'No. The sweetness is perceived by the taste buds, and the heat is perceived by the sense of touch present in the mouth and tongue."


Post a Comment

Previous Post Next Post